„Homeopatski intervju je ključna točka susreta i vrlo važna u životu ne samo pacijenta nego i liječnika… to je susret dvaju bića u pravo vrijeme na pravom mjestu sa svrhom…Što znači kada se pojedinac odluči obratiti homeopatu i koje su implikacije i cilj takve konzultacije? To znači da pojedinac pati i da ste spremni pokušati ublažiti njegovu patnju..“
Riječi su ovo prof. George Vithoulkas-a iz njegovog inauguracijskog govora „Nužnost unutrašnje pripreme klasičnog homeopata“ za diplomirane homeopatske liječnike po završetku njihove četverogodišnje edukacije na Međunarodnoj akademiji klasične homeopatije na grčkom otoku Alonissosu. Ovu Akademiju je osnovao 1995.g. i od tada su se na njoj educirali brojni doktore medicine iz cijelog svijeta koji su svoju misiju daljnjeg pomaganja pacijentima prepoznali u homeopatskoj metodi. Za svoj izvanredan doprinos oživljavanju izvornog homeopatskog znanja kako ga je postulirao dr. Samuel Hahnemann (te dalje razvijali i primjenjivali ostali istaknuti liječnici i učitelji kao što je dr. C.M.F. von Bönninghausen , dr. J. T. Kent, dr. A. H. Grimmer, dr. T.P. Pachero, dr. P.S. Ortega, i brojni, brojni drugi za čije spominjanje i prisjećanje ovdje nema mjesta), te za doprinos osposobljavanju homeopata prema najvišim standardima, prof. g. Vithoulkas je 1996. g. dobio „Right Livelihood Award“ (tzv. Alternativnu Nobelovu nagradu).
Dakle, što iz homeopatske perspektive znači da pojedinac pati i da smo spremni pokušati ublažiti njegovu patnju? Koju su nam ostavštinu u naslijeđe svojim radom i iskustvom prenijeli briljantni humanistički i filozofski umovi od Hahnemanna, preko von Bönninghausena, Kenta, Paschera, Ortege do Vithoulkas-a? Koju ulogu u ublažavanju ljudske patnje imaju empatija, ljubav i razumijevanje iz homeopatske perspektive?
Dr. Clemens Maria Franz von Bönninghausen, ključna figura klasične homeopatije, nije eksplicitno pisao o empatiji, ljubavi i razumijevanju u emocionalnom ili filozofskom smislu, kako su to činili kasniji homeopati poput Jamesa Kenta, Thomasa Paschera ili Procesa Sáncheza Ortege. Međutim, njegovi spisi i metodologija inherentno odražavaju ove principe kroz holističko razumijevanje pacijentovih fizičkih i emocionalno – mentalnih stanja. To zahtijeva duboko empatično angažiranje s pacijentom i uvažavanje jedinstvenosti svakog pacijenta što se postiže pozornim slušanjem i nepristranim stavom, kako bi se otkrili suptilni, ali ključni aspekti pacijentovog stanja. Naročitu važnost je poklanjao konceptu povezanih i naizgled nepovezanih simptoma (doktrina popratnih simptoma). Sve ovo nadilazi liječenje bolesti te uključuje prepoznavanje pacijenta kao cjelovite osobe. Njegova suradnja sa Samuelom Hahnemannom i životni rad pokazuju dubok osjećaj dužnosti i predanosti homeopatiji, kao i ljubav prema čovječanstvu i želju za ublažavanjem ljudske patnje kroz znanost homeopatije i njenu sposobnost u preobrazbi života.
Iako je Bönninghausenov fokus bio više znanstven i sustavan, njegovo poštovanje prema individualnosti pacijenata i neumoran trud za unapređenje homeopatske prakse postavio je temelje duhovnije orijentiranim homeopatima poput Kenta, Paschera i Ortege, koji su eksplicitno artikulirali principe empatije, ljubavi i razumijevanja u pristupu pacijentima. Prema ovim autorima, empatija u homeopatiji nije samo razumijevanje pacijentovih simptoma, već duboko povezivanje s njihovom emocionalnom i duhovnom biti. Proceso Sánchez Ortega naglašavao je ulogu miasmi (tendencije ka kroničnim bolestima) u oblikovanju pacijentova cjelokupnog bića -fizičkog, emocionalnog i duhovnog. Empatija tako omogućava praktičaru prepoznati skrivene slojeve pacijentove patnje, pružajući put ka dubljem iscjeljenju. Naglašavao je intelektualno i emocionalno razumijevanje miasmi, poučavajući praktičare da se udube u naslijeđene obrasce bolesti koji utječu na nečiji život. Razumijevanje ovih obrazaca zahtijeva intelektualnu preciznost i intuitivan uvid.
Thomas Pablo Paschero vidio je homeopata kao “humanitarnog umjetnika”. Zagovarao je pristup utemeljen na ljubavi i pozornom slušanju, sugerirajući da praktičar mora rezonirati s emocionalnom frekvencijom pacijenta kako bi istinski razumio njegov konstitucijski tip i životne borbe. Opširno je govorio o ljubavi kao terapijskom alatu. Smatrao je ljubav mostom koji povezuje praktičara s unutarnjim svijetom pacijenta. Ova veza potiče povjerenje, omogućujući istraživanje i rješavanje uzroka njihovih tegoba. James Tyler Kent opisao je važnost prepoznavanja “duše lijeka” i “duše pacijenta”. Vjerovao je da se pravo homeopatsko iscjeljenje događa kada praktičar suosjeća s pacijentovim unutarnjim stanjem i pronađe lijek koji odgovara njihovim jedinstvenim duhovnim i emocionalnim vibracijama. Pristupao je razumijevanju kroz prizmu duhovnosti i metafizike. Za Kenta, pravo razumijevanje nadilazilo je promatranje; zahtijevalo je intuitivno shvaćanje pacijentove biti.
U filozofijama ovih mislilaca, empatija, ljubav i razumijevanje međusobno su isprepleteni. Zajedno stvaraju terapeutski prostor u kojem praktičar postaje iscjelitelj koji olakšava pacijentovo putovanje prema samosvijesti i ravnoteži. Pacijenti se osjećaju duboko viđenima i saslušanima, čime se potiče terapijsko povjerenje i otvorenost. Empatija i razumijevanje vode praktičara u odabiru lijeka koji odgovara pacijentovoj cjelovitosti – fizičkoj, emocionalnoj i duhovnoj a ljubav djeluje kao preobražavajuća energija koja podržava pacijenta u postizanju harmonije, rješavajući ne samo simptome već i temeljne uzroke njihove patnje.
Ovi principi tako ne samo da unaprjeđuju sposobnost praktičara za iscjeljivanje, već i odaju počast intrinzičnoj cjelovitosti i dostojanstvu svakog pacijenta.
„Danas ne govorim o vašoj vanjskoj pripremi koja bi trebala uključivati puno učenja, posebno veliki entuzijazam kako biste prevladali sve poteškoće koje će vam se naći na putu, i stalnu usmjerenost koja vas neprestano tjera da učite uz neumorno prikupljanje informacija. No, ako nedostaje želja da pomognete drugima – ako vas zapravo nije briga što će se dogoditi s vašim pacijentom….Na kratko vrijeme možda ćete biti uspješni, ali tada ćete se umoriti od sebe, umoriti od razmišljanja i analiziranja svakog slučaja, umoriti od slušanja pacijenata. Ali, ako imate pravu pripremu s entuzijazmom i iskrenu želju da ih izliječite, to je veliko iskustvo vidjeti ih kako se vraćaju i govore da više ne pate. To je nešto što gotovo graniči s čudom…“
Prof. George Vithoulkas
Ref. :
- „The Necessity for an Inner Preparation of the Classical Homeopath“ (Nužnost unutarnje pripreme klasičnog homeopata, predavanje prof. G. Vithoulkasa na kraju četverogodišnje edukacije na Međunarodnoj akademiji klasične homeopatije na Alonissosu, Grčka), https://www.vithoulkas.com/research/scientific-papers/necessity-inner-preparation-classical-homeopath/, (pristupljeno 26.12.2024.g.)
- Bitis, Mariano, „Homenaje a Paschero“ -Tomas Pablo Paschero (1904-1986) , el septiembre 12,2017, („Počast Pascheru“ -Tomas Pablo Paschero (1904-1986), 12.rujna 2017.) El Simillimum, Publicación virtual de la Federación de Asociaciones Médicas Homeopáticas Argentinas (El Simillimum, digitalni časopis Federacije homeopatskih medicinskih udruženja Argentine), https://elsimillimum.blogspot.com/2017/09/homenaje-paschero.html (pristupljeno 26.12.2024.)
- Gutierrez de Orteg, Susana. „Aportes de Kent a la filosofia homeopatica“. (Doprinos Kenta homeopatskoj filozofiji).Trabajo de grado presentado para obtener el tirulo de especialista en medicina homeopatica (Završni predstavljen za stjecanje zvanja specijaliste u homeopatskoj medicini), Fundacion Universitaria Escuela Colombiana de Medicina Homeopatica), Bogota, 2015. chrome-extension://kdpelmjpfafjppnhbloffcjpeomlnpah/https://docs.bvsalud.org/biblioref/2018/02/879326/aportes-de-kent-a-la-filosofia-homeopatica.pdf?utm (pristupljeno 26.12.2024.)
- Navas Dominigues, Ivan Dario. „Las enfermedades crónicas miasmáticas según Proceso S. Ortega“(Kronične mijazmatske bolesti prema Proceso S. Ortegi), Homeopatia Pura, Agosto 25, 2017. https://homeopatiapura.com/las-enfermedades-cronicas-miasmaticas-segun-proceso-sanchez-ortega/ (pristupljeno 26.12.2024.g.)
- Ortega, Proceso Sánchez. „Notes on the Miasms“ (Bilješke o miasmima). National Homoeopathic Pharmacy 1, Hanuman Road, New Delhi-110001, India.1980.
- Paschero, Thomas Pablo. Homeopathy. Beaconsfield Publishers Ltd (August 1, 2000)