U tišini između doza… sjećanje na Hahnemanna
3 srpnja, 2025

Iza svake kronične tegobe postoji uzorak: transgeneracijski obrasci neravnoteže

18 srpnja, 2025

Mijazmi u svjetlu homeopatije i moderne znanosti

Kronične bolesti ne nastaju slučajno — one su rezultat složenih, višegeneracijskih obrazaca koji oblikuju našu biološku i energetsku ravnotežu.

U suvremenoj kliničkoj praksi važno je razlikovati tzv. prirodne kronične bolesti koje proizlaze iz ovih dubokih, transgeneracijskih obrazaca konstitucijske neravnoteže, od iatrogenih kroničnih stanja, koja nastaju kao posljedica terapijskih intervencija, osobito kod dugotrajne farmakološke supresije simptoma. U potonjem slučaju, patološki procesi se ne uklanjaju, već potiskuju na dublju razinu, što može zamagliti kliničku sliku i otežati prirodni iscjeljujući odgovor organizma.

Pojam mijazma, koji potječe iz homeopatije, danas se može bolje razumjeti kroz prizmu suvremene znanosti, osobito epigenetike, koja pokazuje kako nasljeđe i okoliš zajednički oblikuju našu otpornost i sklonost bolesti. Ovim ću vam člankom pokušati približiti povezanost između tradicionalnih ideja i suvremenih znanstvenih spoznaja o nastanku kroničnih bolesti.

Mijazmi, kako ih je razumijevao dr. Samuel Hahnemann, opisuju kronične energetske poremećaje koji osobu čine podložnom bolesti. Daleko od toga da je zastarjela, ova ideja je na svoj način anticipirala današnje shvaćanje razvoja kroničnih bolesti kao latentne, naslijeđene i višestruke predispozicije za bolest – usidrene u kompleksnim interakcijama genetike, okoliša, životnog stila i emocionalnog iskustva. Mijazam nas kao koncept poziva razmotriti bolest ne samo kao privremeni događaj ili izoliranu pojavu, već kao dio dubljeg i trajnijeg obrasca koji oblikuje naše zdravlje kroz vrijeme.

Riječ mijazam potječe od grčke riječi miasma (μίασμα), što znači „zagađenje“ ili „onečišćenje“. U antičkoj medicini, ovaj se pojam koristio za opisivanje štetnih „otrova“ ili „para“ u okolišu za koje se vjerovalo da uzrokuju bolesti. No, kada je Samuel Hahnemann u 19. stoljeću uveo pojam mijazma u homeopatiju, on je proširio njegovo značenje – sada više nije označavao samo vanjsko zagađenje, već duboku, unutarnju i često nasljednu sklonost neravnoteži u organizmu, koja može trajno utjecati na zdravlje i potencirati razvoj kroničnih bolesti. Ova nadogradnja je omogućila razumijevanje bolesti kroz prizmu unutarnje dinamičnosti i složenosti, otvarajući put integraciji tjelesnih, psihičkih i energetskih aspekata čovjeka.

Danas se kroz prizmu moderne znanosti mijazam može promatrati kao metafora za složene obrasce bioloških i energetskih neravnoteža koje oblikuju našu otpornost i sklonost bolestima. Taj pogled usklađuje se sa suvremenim znanstvenim disciplinama koje promatraju zdravlje i bolest kao rezultat višeslojnih procesa i međudjelovanja različitih sustava organizma. Ovakav holistički pristup omogućuje razumijevanje kroničnih bolesti kao višedimenzionalnih fenomena, koje nije moguće svesti na jedan uzrok ili tretirati izolirano.

Hahnemann je identificirao tri glavna mijazma: Psora (funkcionalna neravnoteža), Sikoza (nakupljanje i prekomjeran rast) te Sifilis (destruktivna degeneracija). Iako su ovi pojmovi nastali prije razvoja teorije o mikroorganizmima, oni na svoj način reflektiraju suvremene koncepte nasljedne sklonosti , te kronične, sustavne disregulacije organizma. Svaki od tih mijazmatskih obrazaca može se sagledavati kao simbol složenih mehanizama kojima tijelo reagira na dugotrajne stresore, infekcije, toksine ili emocionalne traume.

Polja poput epigenetike, psihoneuroimunologije i sustavne biologije danas otkrivaju mehanizme – poput naslijeđenih trauma, kronične upale i interakcije uma i tijela – koji duboko rezoniraju s mijazmatskim pristupom. Te discipline pokazuju da bolest često proizlazi iz poremećene regulacije organizma, a ne samo iz prisutnosti izoliranih patogena. Na primjer, epigenetika nam danas govori o tome kako okolišni i emocionalni faktori mogu utjecati na ekspresiju gena, što može pojasniti zašto se određene bolesti javljaju unutar obitelji ili kako se kronični stres može „ugraditi“ u naše biološke obrasce.

Klinički, mnogi homeopati koriste koncept mijazma kao vodič u liječenju, promatrajući ih kao dinamičke i promjenjive obrasce, a ne kao fiksne, statične kategorije. Integrativni mislioci poput Ortege i Vijayakara dodatno su modernizirali teoriju mijazma, temeljeći je na suvremenim saznanjima iz fiziologije, embriologije, genetike i modelima prediktivne skrbi. Takav pristup ne samo da povezuje tradiciju i znanost, nego potiče holistički, personalizirani pristup zdravlju, gdje se bolest razumije kao složen proces u kojemu su tijelo, um i okolina neodvojivi.

Iako mijazmi nemaju konvencionalnu znanstvenu potvrdu u smislu standardnih kliničkih studija, oni služe kao konceptualni most i heuristika za razumijevanje kroničnih bolesti kao složenih, osobnih i sustavnih fenomena. Njihova je vrijednost manje u dokazivanju ili opovrgavanju, a više u pružanju okvira koji omogućuje individualiziranu i cjelovitu skrb pacijentima. Ovaj okvir potiče liječnike i terapeute da sagledaju pacijenta u njegovoj cjelovitosti, uzimajući u obzir prošlost, sadašnje stanje i potencijalne buduće izazove.

U svojoj biti, mijazmi nas pozivaju na dublje promišljanje: ne samo na pitanje što je u disbalansu, već i zašto ta neravnoteža traje i ne nestaje sama od sebe. Ova perspektiva, koja spaja metaforu i znanost, nudi nam nijansiraniji i složeniji pogled na osluškivanje bolesti – kao i na put prema iscjeljenju. Time nas potiče da pristupimo zdravlju s više suosjećanja i strpljenja, prihvaćajući kompleksnost života i tijela kao temeljnu istinu svakog procesa ozdravljenja.

Homeopatija, sa svojom pažljivo osmišljenom metodologijom, nudi  podršku u razumijevanju i radu s ovim složenim obrascima neravnoteže. Kroz promišljeno slušanje simptoma, životnih iskustava i jedinstvenih reakcija, homeopati prepoznaju homeopatski odgovor i odabiru individualni homeopatski lijek koji rezonira s unutarnjom neravnotežom i potiče organizam na korjenitiju i održiviju obnovu.

Literatura

  • Ader, R. (Ed.). (2007). Psychoneuroimmunology (4th ed.). Academic Press.
  • Hahnemann, S. (1845). The Chronic Diseases: Their Peculiar Nature and Their Homeopathic Cure.
  • Kitano, H. (2002). Systems biology: a brief overview. Science, 295(5560), 1662–1664.
  • Ortega, P.S. (1980). Notes on the Miasms. B. Jain Publishers.
  • Szyf, M., McGowan, P., & Meaney, M. J. (2005). Epigenetics, early life adversity and behavioral disorders. Neurobiology of Disease, 23(2), 267–272.
  • Vijayakar, P. (2001). End of Myasmation of Miasms. B. Jain Publishers.

Pogledaj ostale članke

23 travnja, 2024

Što očekivati po primitku simillimuma (indiciranog homeopatskog lijeka)

Postoje određene reakcije koje slijede po primitku homeopatskog simillimuma. U homeopatiji, izraz “simillimum” se odnosi na homeopatski lijek koji najviše odgovara cjelokupnosti simptoma osobe, kategoriziranih prema […]